Linia kolejowa Sztutowo-Piaski została oddana do użytku w kwietniu 1945 roku, a zamknięta niespełna miesiąc później - po upadku III Rzeszy Niemieckiej. Po raz drugi uruchomiono ją w 1948 roku, by zamknąć ją (już definitywnie) w dwóch etapach - w roku 1953 i w 1965 roku.
Według zamierzeń Niemców, wąskotorówka miała kończyć swoją trasę w pobliżu bazy wojennej w Pilawie (obecnie: Bałtijsk). Jak podają źródła: linię wyprowadzono ze stacji w Sztutowie i poprowadzono przez las w kierunku Kątów Rybackich, gdzie tor zbliżał się do wybrzeża. Na dalszym odcinku trasa wiodła równolegle do brzegu skręcając miejscami głębiej w las. Na znacznej długości poprowadzono ją jednak grzbietem nadmorskich wydm. Pomiędzy Kątami Rybackimi i Skowronkami zbudowano trzy mosty nad rowami przeciwczołgowymi.
Ogółem Niemcy zdążyli wybudować około 50 km torów, które na całej długości były wykorzystywane tylko przez kilkanaście dni. W trakcie walk z Armią Sowiecką, na przełomie kwietnia i maja 1945 roku, infrastruktura wąskotorówki została w znacznym stopniu zniszczona.
Po wojnie podjęto decyzję o odbudowie odcinka Sztutowo-Krynica Morska. Do 1948 roku zrealizowano inwestycję i rozpoczęto przewozy na potrzeby Marynarki Wojennej, która wówczas przejęła z rąk sowieckich bazy w Skowronkach i Krynicy Morskiej. Wybudowana pospiesznie linia przysparzała wielu problemów technicznych. Po ukończeniu budowy szosy biegnącej wzdłuż Mierzei Wiślanej wąskotorówka okazała się zbędna i we wrześniu 1953 roku rozpoczęto jej rozbiórkę. Na kilka lat pozostawiono jedynie odcinek o długości ok. 3,5 km z Krynicy Morskiej w stronę Piasków. Przetrwał on do 1965 roku.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?