Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Sztuczną wyspę wybudują smerfy? Do pracy ,,zatrudniono" Pracusia, Osiłka, Ciamajdę i Łasucha.

OPRAC.:
Patryk Philipp
Patryk Philipp
Na wodach Zalewu Wiślanego zaczyna powstawać sztuczna wyspa - jeden z elementów inwestycji kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Miejsce o powierzchni około 181 ha ma w przyszłości być miejscem przeznaczonym na ptasie siedliska. Do jej budowy sprowadzony został specjalistyczny sprzęt, który żartobliwie nazwano przydomkami smerfów.

Na potrzeby realizacji budowy sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym Firma NDI kupiła specjalistyczny sprzęt, który umożliwi pracę w nietypowych warunkach jakimi charakteryzuje się Zalew Wiślany. - To bardzo płytki zbiornik. Jego średnia głębokość to 2,5 metra, a na dnie zalewu zalegają organiczne grunty o miąższości od 3 do 7m - mówi nadzorujący prace przy powstawaniu sztucznej wyspy Wojciech Czyżewski z firmy NDI.

- Dwa unikalne pontony i dwie pływające koparki pomogą w realizacji tej inwestycji. Taki sprzęt, nieczęsto można spotkać na budowach, dlatego inżynierowie pracujący przy powstawaniu wyspy postanowili nazwać go w oryginalny i żartobliwy sposób.

Ową oryginalność przy nazywaniu specjalistycznego sprzętu tłumaczy również rzeczniczka prasowa firmy NDI. - Sezon wakacyjny (także na budowach) pozwala na nieco większe poczucie humoru i opowieść o prowadzonych pracach z dystansem do technicznego języka. - tłumaczy Magdalena Skorupka-Kaczmarek.

- Okazją do takiego mniej konwencjonalnego komunikatu, jest sprowadzenie na teren budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną specjalistycznego sprzętu, który inżynierowie nazwali w niezwykły sposób: Ponton Foyle został nazwany Pracusiem, Nore – Osiłkiem, koparki pływające to Ciamajda i Łasuch.

Dlaczego? Pracownicy budowy nie mają wątpliwości, że o imionach zdecydowały możliwości urządzeń:

  • Ponton Foyle „Pracuś” – "zawsze chętny do roboty, przyjmie każde powierzone zadanie" - ponton roboczy na 4 szczudłach o wysokości 18m opuszczanych hydraulicznie, o wymiarach 36x12m, przeznaczony będzie do prowadzenia prac czerpalnych, montażowych oraz rozładunku barek, z piaskiem które będą dobijać do grobli wyspy. Na jego pokładzie znajdzie się miejsce dla każdego;
  • Ponton Nore „Osiłek” – "Cytując klasyka - Dajcie punkt oparcia a poruszę Ziemię!" Ponton roboczy typu jack-up na 4 szczudłach opuszczanych hydraulicznie które umożliwiają wynoszenie się całej platformy ze sprzętem ponad lustro wody. O wymiarach 24x13m. Służyć będzie do transportowania ciężkich maszyn budowlanych, z których prowadzone będą prace związane z pogrążaniem ścianek szczelnych. Może pracować także w niekorzystnych warunkach pogodowych.
  • Koparka pływająca z pylonem „Ciamajda” – "może lekko niezdarnie, ale skutecznie" - umożliwia przemieszczanie się po akwenie, jadąc po jego dnie. Służyć będzie do prowadzenia robót ziemnych i robót związanych z pogrążaniem ścianek szczelnych. Zbudowana jest z dwóch gąsienic o wysokości 1,8 m i szerokości 1,6 które w zależności od głębokości poruszania się (do 4m) odpowiednio napełnia(balastuję) się wodą. W jej centralne części umiejscowiony jest 2m pylon, na którym osadzona jest maszyna, z osprzętem która umożliwia wibrowanie ścianek (zacisk boczny, zacisk górny), kopanie.
  • Koparka pływająca z głowicą refulującą „Łasuch” – "zawsze głodna, ale zawsze ma miejsce, żeby coś wciągnąć” - służyć będzie do prowadzenia prac czerpalnych i przemieszczania gruntów niezdatnych do celów budowlanych.

    Sprzęt jest podobnej konstrukcji jak „Ciamajda” dodatkowo wyposażony w dwa pontony po obu stronach gąsienic oraz 4 szczudła, które umożliwiają zakotwienie maszyny pływającej do dna. Jako osprzęt będzie posiadał 2 specjalistyczne głowice ssące przeznaczone do gruntów mulistych oraz mineralnych. Odległość na jaką umożliwia hydro- transport materiału to 1000 m.b.

- ,,Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” jest jedną z najciekawszych realizacji hydrotechnicznych aktualnie prowadzonych w Polsce. Firma NDI w ostatnich tygodniach złożyła także najlepszą cenowo ofertę na wykonanie inwestycji w Porcie Szczecin - czytamy dalej w komunikacie.

Projekt o nazwie: ,,Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie kanału dębickiego” o wartości 343 098 742,72 zł brutto. W zakresie inwestycji są m.in. przebudowy nabrzeży Czeskiego i Słowackiego, budowa nowych nabrzeży Norweskiego i Duńskiego, roboty czerpalne w obrębie Kanału Dębickiego zwiększające głębokość techniczną do 12,5 metra. Aktualnie trwa analiza złożonych ofert.

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowydworgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto