Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Reforma oświatowa. Jak będzie wyglądał nowy plan lekcji?

Monika Jankowska
sxc
Wiemy, jak wygląda ramowy plan nauczania przygotowany przez Ministerstwo Edukacji.

- Kiedy mamy przygotować uczniów do egzaminu ósmoklasisty? - pyta Janina Zapolnik, nauczycielka matematyki z ZKPiG nr 7 w Gdańsku. - Godzin matematyki w szkole podstawowej po reformie będzie po prostu za mało, nie zdążymy przerobić wszystkiego. Do tego trzeba przecież jeszcze przeznaczyć czas na powtórki najważniejszych kwestii. Uczniowie klas VI, gdy przygotowywali się do egzaminu, chodzili na matematykę pięć razy w tygodniu - dodaje. Nauczyciele innych przedmiotów też się boją, że nie zdążą z przerobieniem materiału.

Ile matematyki, a ile polskiego?

Z ramowych planów nauczania, które właśnie ogłosiło Ministerstwo Edukacji Narodowej, wynika, że uczniowie w klasach IV-VIII będą mieli po 4 godziny matematyki w tygodniu.

Jakie są główne założenia MEN w przypadku liczby godzin innych przedmiotów? Nauczanie przedmiotowe zacznie się od czwartej klasy szkoły podstawowej. Dzieci będą miały m.in. po 5 godzin języka polskiego tygodniowo w klasach IV-VIII, 1 godzinę historii w klasie IV i po dwie w klasach V-VIII, po 1 godzinie muzyki i plastyki w klasach IV-VII oraz po 4 godziny wychowania fizycznego w klasach IV-VIII.

W klasie IV pojawi się przyroda - 2 godziny w tygodniu. Rok później ten przedmiot zastąpią geografia (w klasie V i VI po 1 godzinie, w klasie VII - 2 godziny, w klasie VIII - 1) i biologia (po 1 godz. w klasach V-VII i 2 w klasie VIII), a od klasy VII dojdą jeszcze chemia i fizyka.

- Taki podział to udany pomysł. Elementy chemii i fizyki wprowadzane na przyrodzie sprawiały dzieciom trudności. Teraz te przedmioty pojawią się w starszych klasach, kiedy uczniowie będą już na nie gotowi. Jeżeli zaś chodzi o godziny przeznaczone na biologię, to sądzę, że nauczyciele powinni czuć się usatysfakcjonowani. Spokojnie zdążą przerobić wszystkie tematy - mówi Beata Stosiek, nauczycielka biologii i doradca metodyczny Ośrodka Kształcenia Ustawicznego Nauczycieli w Gdańsku.

Pełni obaw w szkole średniej

W liceum i technikum liczba godzin z języka polskiego ma w sumie wynosić - w liceum po 4 godziny tygodniowo w każdym roku, w technikum 4 godziny w klasie I, a potem co roku po 3 godziny. Jest jednak pewne „ale”.

- Teoretycznie godzin będzie więcej, ale trzeba pamiętać o tym, że będziemy realizować dodatkowy rok „zabrany” gimnazjom. Coś konkretnego będzie można powiedzieć dopiero wtedy, kiedy poznamy podstawy programowe. Bo co z tego, że mam więcej godzin, jeśli nagle okaże się, że lista lektur jest dwa razy dłuższa od obecnej? - pyta Izabela Zin, nauczycielka języka polskiego z Zespołu Szkół Łączności.

Zasadnicze pytanie nasuwa się za to Andrzejowi Błaszczukowi, nauczycielowi WOS z XV LO w Gdańsku: - Czy chcemy młodemu człowiekowi przekazać tylko wiedzę ogólną, czy też chcemy, żeby był rzetelnie przygotowany do matury i do studiów? Patrząc po liczbie godzin WOS w szkole średniej, mam wrażenie, że niestety jednak to pierwsze.
Swoją przygodę z tym przedmiotem uczniowie zaczną w klasie VIII (2 godziny tygodniowo). Dalej będą się go uczyć w klasie I i II LO - w wymiarze 1 godz. na tydzień. - A co z klasą III i IV? - drąży Błaszczuk. - Przecież od czasu zakończenia nauki WOS do egzaminu maturalnego miną dwa lata! To mnóstwo czasu!

Informatycy zadowoleni

Ministerstwo podaje, że liczba godzin informatyki w całym cyklu kształcenia zwiększy się z 210 do 280. Będzie prowadzona od czwartej klasy SP - po 1 godzinie w tygodniu.
- Zwiększenie liczby godzin może wyjść tylko i wyłącznie na dobre - mówi Jędrzej Sołowij, edukator z Centrum Rozwoju Jump i organizator wydarzenia Gdańsk Koduje. - Najważniejsze jest jednak to, żeby nauczyciel był przygotowany merytorycznie i umiał zainteresować tematem. Za dodatkowymi godzinami musi pójść ktoś, kto te godziny dobrze wykorzysta.

Podobnie uważa Karolina Rzepecka z Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER. - Zwiększenie godzin lekcji informatyki jest kluczowe dla wyrównywania szans dzieci i młodzieży w poruszaniu się we współczesnym świecie. Jednak liczba godzin to nie wszystko. Ogromne znaczenie ma program nauczania i kompetencje nauczycieli i nauczycielek, a także wprowadzanie elementów korzystania z nowych technologii na pozostałych przedmiotach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na pomorskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto