Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przekop Mierzei Wiślanej - specustawą zajmie się Senat

red
Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej
Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej Urząd Morski w Gdyni
Przekop Mierzei Wiślanej coraz bardziej pewny. W ubiegły piątek głosami większości posłów sejm przyjął specustawę dotyczącą budowy szlaku żeglugowego, który ma połączyć Morze Bałtyckie i Zalew Wiślany. Teraz specustawa trafi pod obrady Senatu, później czekać będzie ją podpis Prezydenta RP.

Za specustawą, ktora ma ułatwić załatwienie spraw proceduralnych budowy przekopu (ma on przeciąć tereny chronione ekologicznym programem unijnym Natura 2000) głosowało 401 posłów, 9 było przeciw, wstrzymło się 18. Specjalne prawo ma także wskazać finansowanie budowy kanału. Koszt szacowany jest na około 880 mln zł. Przekop ma przeciąć Mierzeję w tzw. Nowym Świecie, między Kątami Rybackimi a Krynicą Morską w polskiej części Mierzei Wiślanej (druga część półwyspu należy do rosyjskiego Obwodu Kaliningradzkiego).

Kanał ma umożliwić wpływanie jednostek polskich i zagranicznych jednostek handlowych na Zalew Wiślany i przyczynić się do rozwoju portów na polskim wybrzeżu tego akwenu - głównie Elbląga (poseł PiS z tego miasta, jego były prezydent Jerzy Wilk twierdził wczoraj w Sejmie, że przekop przyniesie 3 tys. miejsc pracy). Rozwijać ma się także turystyka jachtowa. O tym, że przekop zapewni wzrost bezpieczeństwa na wschodniej flance NATO wskazywał także polski MON.

Przekop ma wielu przeciwników, m.in. mieszkańców Krynicy Morskiej, miasta, które po wybudowaniu przekopu zostałoby niejako odcięte od reszty lądu. Miasto żyje głównie z turystyki i wszyscy obawiają się problemów z dojazdem, zanieczyszczenia wód a przede wszystkim efektu zanikania plaż, który miałyby wywołać falochrony przekopu. Sprzeciwiają się także władze województwa pomorskiego, na którego terenie ma powstać przekop, argumentujące że inwestycja jest nieopłacalna ekonomicznie, a Zalew Wiślany jest zbyt płytki dla morskich jednostek handlowych. Budowie sprzeciwiają się także środowiska ekologiczne.

- Przyjęcie specustawy nie jest żadnym zaskoczeniem - mówi Krzysztof Swat, burmistrz Krynicy Morskiej. - Stanowisko partii rządzącej w sprawie budowy przekopu jest znane od dawna. Zaskoczeniem jest natomiast postawa partii opozycyjnych, szczególnie PO i Nowoczesnej. Sprzeciw 9 posłów i 18 wstrzymujących się to nasza wielka porażka (wątpliwości w sprawie kanału wyraziła m.in. gdańska poseł PO, Małgorza Chmiel). Innego zdania, jest Jakub Farinade, wójt gminy Sztutowo, na terenie której ma powstać przekop (w tzw. Nowym Świecie). - Analiza projektu pokazała, że przekop przyniesie tylko korzyści, a protesty mają charakter polityczny- mówi Farinade. - Stąd bardzo dobra decyzja posłów.

Teraz specustawa ma trafić do Senatu. Zajmować się nią będzie m.in. elbląski senator PO Jerzy Wcisła, wielki orędownik przekopu i ... przeciwnik specustawy. - Specustawa jest błędem, wywołującym niepotrzebne emocje, kontrowersje. Lepiej było kontunuować proces budowy standardowym trybem, który realizowany był w trakcie naszych rządów - mówił wiosną 2016 r. Jerzy Wcisła. - Obawiam się, że w działaniach PiS chodzi o to, by kanału przez Mierzeję nie zbudować.

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowydworgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto