Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Most w Międzychodzie - kolejne elementy konstrukcji pomostu zostały zamontowane - brakuje już tylko tak zwanego "klucza"

Krzysztof Sobkowski
Most w Międzychodzie - trwa budowa. W minionym tygodniu zamontowano kolejne, stalowe dźwigary ważące po 20 ton.


Najdłuższy szklany most na świecie zawisł nad przepaścią w Chinach
Most w Międzychodzie - trwa budowa. W minionym tygodniu zamontowano kolejne, stalowe dźwigary ważące po 20 ton. Najdłuższy szklany most na świecie zawisł nad przepaścią w Chinach Krzysztof Sobkowski
Most w Międzychodzie. Kolejne elementy konstrukcji pomostu nowego międzychodzkiego mostu zostały już zamontowane. Brakuje już tylko tak zwanego "klucza", który - jeśli warunki pogodowe na to pozwolą - będzie montowany jeszcze w lutym.

Most w Międzychodzie. Wysoki poziom wody w rzece Warcie spędza sen z powiek budowlańcom pracującym nad budową nowego mostu przez rzekę w Międzychodzie. Prace przebiegają jednak zgodnie z harmonogramem. W minionym tygodniu z Bydgoszczy, na lawetach, przyjechały kolejne, stalowe elementy konstrukcji pomostu nowego mostu. Zostały już zamontowane. Jeszcze w lutym cała konstrukcja pomostu ma być gotowa. Potrzeba już tylko tak zwanego „klucza”, czyli środkowego fragmentu konstrukcji budowli.

Nową, trzyprzęsłową konstrukcję mostu w Międzychodzie stworzą stalowe dźwigary zespolone z żelbetową płytą. Zostały one już wytworzone i zabezpieczone przed korozją w zakładzie konstrukcji stalowych firmy „Gotowski” w Bydgoszczy, która buduje międzychodzki most. Sam pomost to między innymi 20 elementów o długości dochodzącej do 31 metrów. Ich waga wynosi od 10 ton do 22 ton. Oznacza to, że nie tylko montaż, ale również sam transport tych elementów staje się naprawdę poważnym wyzwaniem. Największy element to tak zwany „klucz”. Jego transport i montaż przewidywany jest jeszcze w lutym. Potrzebne będą do tego dwa dźwigi. Montaż planowany jest albo w nocy przy zamkniętym ruchu na obecnym moście, albo też za dnia, jeśli warunki pogodowe pozwolą na ustawienie dźwigów przy korycie rzeki.

- Konstrukcje mostów i wiaduktów, które budujemy, bardzo często powstają w naszym zakładzie w Bydgoszczy - mówił nam już kilka tygodni temu dyrektor do spraw realizacji kontraktów w firmie „Gotowski”, Paweł Pietraszak. - W związku z tym, musimy je w sposób odpowiedzialny przetransportować na plac budowy. Są to zazwyczaj skomplikowane operacje logistyczne. Waga i długości elementów stalowych niezbędnych do budowy mostów wiążą się z tak zwanymi przewozami ponadnormatywnymi. W pierwszej kolejności musimy uzyskać zgody zarządców dróg na przejazd. Rzadko możemy pozwolić sobie na transport najkrótszą drogą. Musimy uwzględniać między innymi nośność dróg, wiaduktów, mostów, promienie skrętów na skrzyżowaniach oraz występowanie innych przeszkód na przykład bramownic lub przewodów przebiegających nad jezdniami. W przypadku Międzychodu lawety pokonują trasę o długości około 250 km, chociaż najkrótsza trasa liczy 185 kilometrów - dodaje.

Plany budowlańcom cały czas krzyżuje poziom wody w rzece Warcie, który od kilku miesięcy utrzymuje się na zbyt wysokim poziomie. Prace przebiegają jednak zgodnie z harmonogramem.

- Utrzymujący się od listopada 2017 roku wysoki stan wody w Warcie utrudnia prowadzenie robót na budowie nowego mostu w ciągu drogi wojewódzkiej nr 160 w Międzychodzie - przyznaje Paulina Jęczmionka, przedstawiciel inwestora, czyli Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu. - Ale terminy wynikające z umowy z wykonawcą w chwili obecnej nie uległy zmianie - zaznacza.

Na naszej stronie na FB znajdziecie film z montażu belek.

Najdłuższy szklany most na świecie zawisł nad przepaścią w Chinach

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na miedzychod.naszemiasto.pl Nasze Miasto