Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Most niebieski na Wiśle Królewieckiej w Rybinie na razie bez remontu.Co jest powodem braku działań?

Jadwiga Bilicka
Jadwiga Bilicka
W celu uruchomienia przęsła zwodzonego konieczny jest kompleksowy remont mostu, a ten możliwy jest do wykonania dopiero po opracowaniu dokumentacji projektowej i po wydaniu decyzji o pozwoleniu na realizację robót.Pierwotnie projekt miał być gotowy na jesień 2021 r., ale - ze względu na fakt, że most jest wpisany do rejestru zabytków - w pierwszej kolejności konieczne jest uzyskanie akceptacji dla planowanego zakresu robót od Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Do chwili obecnej nie udało się takiego uzgodnienia uzyskać, dlatego termin był już kilkakrotnie wydłużany.

Zabytkowy most w Rybinie bez remontu w najbliższym czasie.

Jeszcze w marcu 2021 r. została podpisana umowa na przygotowanie dokumentacji projektowej potrzebnej do przeprowadzenia takiego remontu mostu w Rybinie na drodze wojewódzkiej nr 502. Do chwili obecnej nie udało się takiego uzgodnienia uzyskać, dlatego termin był już kilkakrotnie wydłużany.

Spis treści

Ile może potrwać remont mostu ?

Czas trwania projektowanego kompleksowego remontu uzależniony jest od zakresu robót, na jaki pozwoli konserwator zabytków.

Szacujemy, że roboty budowlane mogą potrwać 1-1,5 roku od podpisania umowy z wykonawcą robót, co oczywiście będzie mogło nastąpić po ukończeniu dokumentacji projektowej i uzyskaniu pozwolenia ma wykonanie inwestycji - informuje Piotr Michalski z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku.

W czym tkwi problem związany z uruchomieniem mostu?

Od czasu wcześniejszych kompleksowych remontów przy mostach zwodzonych (w roku 1999 most na Szkarpawie, a w roku 2005 most na Wiśle Królewieckie) systematycznie prowadzone są roboty utrzymaniowe.

Jednak wszystkie te zabiegi nie uchroniły obiektów przed negatywnym wpływem wywołanym:

  • wzrastającym corocznie natężeniem ruchu samochodowego (droga wojewódzka nr 502 jest drogą dojazdową do miejscowości turystycznych zlokalizowanych na Mierzei Wiślanej),
  • stanem geologiczno-hydrologicznym gruntów, w których posadowione są obiekty
  • nieprzestrzeganiem przepisów ruchu drogowego przez kierowców pojazdów korzystających z drogi nr 502 (w zakresie dopuszczalnej prędkości oraz masy).

Natężenie ruchu okazało się zbyt dużym obciążeniem dla tych wiekowych i nietypowych budowli. Niekorzystne oddziaływanie przeciążonego transportu w konsekwencji przyczyniły się do znacznego przyspieszenia procesu niszczenia konstrukcji mostowych i skrócenia ich przydatności użytkowej.

Przęsło zwodzone mostu na Wiśle Królewieckiej było już dwukrotnie skracane, gdy doszło do zakleszczenia. Aktualnie nie ma już możliwości kolejnego skrócenie bez wzmocnienia konstrukcji całej płyty, dlatego każde potencjalne otwarcie przęsła stanowi realne ryzyko trwałego unieruchomienia mostu i wyłączenia go z eksploatacji, a co za tym idzie zamknięcia jednej z głównych dróg tranzytowych Powiatu Nowodworskiego i drogi dojazdowej do miejscowości na Mierzei Wiślanej.

Szacunkowy koszt naprawy i uruchomienia mostu

Realny koszt remontu zostanie określony przez projektanta po ustaleniu ostatecznego zakresu robót budowlanych i uzyskaniu wszystkich niezbędnych uzgodnień. Może to być 10-30 mln zł.

Pierwotna konstrukcja mostu pochodziła z XIX wieku

Drogowy, niebieski most zwodzony na Wiśle Królewieckiej, w ciągu drogi wojewódzkiej nr 502 Nowy Dwór Gdański - Stegna, został zbudowany w tym samym czasie co most żółty na Szkarpawie.

Poprzedzała go drewniana konstrukcja z 1874 roku. Prawdopodobnie most niebieski zachował konstrukcję z okresu budowy w 1934 roku. W latach 70. został zamknięty dla ruchu wodnego i ponownie otwarty po remoncie w 2008 roku.

Drogowy, niebieski most zwodzony na Wiśle Królewieckiej jest konstrukcją żelbetonową, 4 przęsłową o przęśle podnoszonym mechanicznie za pomocą silników elektrycznych. Fundamenty mostu stanowią drewniane pale wbite w dno rzeki, które są przedłużeniem żelbetonowych filarów (podpór).

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nowydworgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto