Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Mierzeja Wiślana. Urząd Morski w Gdyni podał informacje w sprawie planowanego przekopu mierzei. Belgowie najbliżej wykonania inwestycji?

Agata Gołąbek, Łukasz Kamasz
materiały prasowe
Belgijska firma N.V. Besix SA ze spółkami NDI SA oraz NDI sp. z o.o. przedstawiła najkorzystniejszą ofertę na budowę kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej. Nie jest jednak pewne, że to właśnie ta spółka wykona przekop.

W poniedziałek 15 lipca Urząd Morski w Gdyni poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty na pierwszy etap prac przy przekopie Mierzei Wiślanej. Najnowsze informacje, związane z procedurą przetargową odnoszącą się do pierwszego etapu prac przy budowie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej, przedstawił dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski oraz zastępca dyrektora do spraw technicznych Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.

- Według kryteriów, które zostały zastosowane przez komisję przetargową”, najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu złożyło konsorcjum, na które składają się belgijska spółka N.V.Besix SA oraz firmy NDI SA i NDI sp. z o.o. Konsorcjum to zaproponowało za wykonanie prac cenę 992 mln 270 tys. zł. Była to najniższa oferta złożona w przetargu - mówił Wiesław Piotrzkowski.

Przewaga belgijskiej spółki nad innymi podmiotami, według Anny Stelmaszyk-Świerczyńskiej, zastępcy dyrektora do spraw technicznych, wynikała głównie z zaproponowanej ceny. Resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej na realizację pierwszej części inwestycji, czyli budowę portu osłonowego, kanału żeglugowego oraz sztucznej wyspy, chciał przeznaczyć ponad 718 mln zł. To ponad 250 mln mniej niż przewiduje najtańsza oferta.
Pomimo wyboru Urzędu Morskiego wciąż nie ma stuprocentowej pewności, że to właśnie Belgowie wykonają przekop. Każda z pozostałych sześciu firm, które przystąpiły do postępowania przetargowego jest wciąż brana pod uwagę.

- Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że prawo zamówień publicznych przewiduje procedury odwoławcze - mówił kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski. - Przy tego typu inwestycjach z doświadczenia wiemy, że ta procedura prawdopodobnie się pojawi. W dalszym ciągu prowadzimy czynności, które spowodują, że w październiku 2019 r. będziemy mogli rozpocząć prace przy budowie. Realizujemy także inne działania, m.in. wydobycie ferromagnetyków czy przejście przez Zalew Wiślany. We wrześniu przesadzimy trzcinowiska, czyli część roślinności wodnej, która znajduje się na przejściu.

Rozpoczęcie pierwszego etapu prac przy przekopie zostało zaplanowane na październik br. Ostateczna decyzja, co do wyboru firmy, która te prace rozpocznie ma być znana najpóźniej we wrześniu.

Warto przypomnieć, że w środę 22 maja, o godz. 11.15 w Urzędzie Morskim w Gdyni odbyło się otwarcie ofert w przetargu na budowę pierwszego etapu budowy kanału żeglugowego na mierzei.
Przetarg na przekop Mierzei Wiślanej został ogłoszony 31 grudnia 2018 roku. Sam termin otwarcia ofert był przekładany czterokrotnie.

Pierwszy termin wyznaczono na 7 marca bieżącego roku, ale datę tę przesunięto na kwiecień - najpierw na 15, a następnie na 25. W kwietniu jednak nie udało się otworzyć ofert, a kolejny termin ustalono na 8 maja. Ostatecznie udało się to zrobić 22 maja.

Ciągłe przekładanie terminu otwarcia ofert było związane m.in. z odwołaniami, jakie wpływały do Krajowej Izby Odwoławczej, czyli instytucji pilnującej procedur przetargowych.W ciągu całego postępowania wpłynęło 7 ofert.
Zakończenie całej inwestycji zaplanowano na 2022 rok.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowydworgdanski.naszemiasto.pl Nasze Miasto