Mierzeja Wiślana. Czy jest alternatywa dla przekopu? Nasz czytelnik przedstawia swoje opracowanie

AG
O przekopie Mierzei Wiślanej napisano już wiele. Budowa kanału żeglugowego ma swoich zagorzałych zwolenników, ale też wiele osób jest przeciwnych prowadzeniu prac na mierzei. Jeden z naszych czytelników, Andrzej Podlaszewki przygotował opracowanie, pokazujące alternatywę dla przekopu.

- Wystarczy projekt tzw. przekopu przesunąć ok. 10 km na zachód i ustanowić drogę wodną Elbląg-Zatoka Gdańska na bazie Szkarpawy, Nogatu, Wisły Królewieckiej i Kanału Jagiellońskiego plus krótkie kanały - mówi Andrzej Podlaszewski, nasz czytelnik, który uważa, że jest realna alternatywa dla przekopu mierzei. - A nad samą Zatoką Gdańską (obok Sztutowa), czyli na wybrzeżu Bałtyku, przesunięty port postojowy można po prostu nazwać i wykorzystywać jako Nowy Port Elbląg. I taki port, rzeczywiście morski, byłby zaledwie 20-kilka kilometrów od centrum Elbląga. Elbląg powinien leżeć bezpośrednio na szlaku Międzynarodowej Drogi Wodnej E70, biegnącej od Europy Zachodniej poprzez Bydgoszcz, Wisłę Nogat i dalej do Zatoki Gdańskiej. Trzeba wykonać tylko krótki kanał od Nogatu do Elbląga z wykorzystaniem poszerzonej Fiszefki. Powyższa propozycja nie narusza obszaru Natura 2000. Możliwe więc by było finansowanie ze środków Unijnych - dodaje A. Podlaszewski.

Nasz czytelnik dodaje, że Unia stawia na komunikację/transport drogami wodnymi śródlądowymi. A Szkarpawa i Nogat są elementami MDWE70 .

Podlaszewski dodaje także, że rzeki Nogat i Szkarpawa są szersze o ok. 15 m od rzeczki Elbląg i łatwiej jest je pogłębić, niż płytki Zalew Wiślany, który ma głębokość około 2 m. - Przecież kanał w Zalewie Wiślanym trzeba będzie ciągle pogłębiać/odnawiać, bo będzie się osuwał muł do takiego rowu w dnie. A z kolei brzegi Szkarpawy, Nogatu i kanałów z definicji są utwardzone. Kanał to jest po prostu rów wykopany w ziemi, plus czasami wzmocnienie brzegów. I na pewno bez porównania dużo łatwiej i taniej będzie wykonać krótkie kanały niż np. drogę ekspresową nr 7 przez Żuławy, niedawno oddaną do użytku.

Autor opracowania wyjaśnia także, że na Bałtyku nie pływają statki do 100 m, bo tak małe frachtowce są nieekonomiczne. - Nawet przy założeniu, że takie statki się pojawią, to nie będą mozolnie i z wielką stratą czasu pokonywać kanału przez Mierzeję, następnie ostrożnie przez Zalew Wiślany, aby nie wypaść z toru na mieliznę płytkiego Zalewu Wiślanego i dalej wąską rzeczką Elbląg do portu w Elblągu. Przecież w pobliżu jest Gdańsk, a jak wiadomo, czas to pieniądz - mówi mężczyzna. - Dodatkowo, jak na razie, nie ma pieniędzy na pogłębienie portu morskiego w Elblągu i zbudowanie obrotnicy. Także drogą lądową dużo prościej będzie od razu dojechać do pobliskiego Gdańska (efekt tunelowania i S7), niż jechać do portu w Elblągu i tracić czas na mozolne pokonywanie drogi wodnej, czyli inaczej przez tzw. przekop. Jest także bardzo wątpliwe czy Gdańsk dla Elbląga będzie hubem na większą skalę, bo gdyby była taka potrzeba to już dawno z wykorzystaniem Szkarpawy i Nogatu łatwo można było utworzyć dogodny tor wodny. I z Elbląga do Gdańska i na odwrót pływałyby barki już od czasów średniowiecza - mówi Podlaszewski.

Nasz rozmówca wyjaśnia, że jego zdaniem inwestycje na terenie Żuław są bardzo potrzebne. Również te, związane z wybudowaniem pierwszego portu morskiego po prawej stronie Wisły (Nowy Port Elbląg).
- Nowy port morski jest bardzo potrzebny, bo olbrzymią masę towarów coraz trudniej jest dowozić i wywozić drogą lądową z Portu Gdańsk. A przecież Strategia Karpacka, czyli rozwijanie połączeń z innymi krajami dopiero się zaczyna i ilość towarów będzie radykalnie wzrastać. Potrzebna jest również grobla przeciwpowodziowa, oddzielająca Zalew Wiślany od Żuław. I nie chodzi tu tylko o globalne ocieplenie, bo nawet obecnie istnieje także zagrożenie zalaniem Żuław leżących w depresji. I na takiej grobli powinna być szosa nadzalewowa. Bardzo potrzebna, bo w rejonie pomiędzy Zalewem Wiślanym a Żuławami jest dziura komunikacyjna - mówi.

Podsumowując, połączenie drogą wodną Zalewu Wiślanego i Elbląga z Zatoką Gdańską jest bardzo potrzebne, ale w sposób realny, nieprzewymiarowany i odpowiadający potrzebom - dodaje Andrzej Podlaszewski.

Kiedy będzie wiosna? Zwierzęta dają sygnały. Klimat się zmienił.

Wideo

Materiał oryginalny: Mierzeja Wiślana. Czy jest alternatywa dla przekopu? Nasz czytelnik przedstawia swoje opracowanie - Nowy Dwór Gdański Nasze Miasto

Komentarze 7

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

T
TZW

Dla wątpiących polecam filmy i zdjęcia z przedwojennego Elbląga dotyczące portu w tym mieście. Co prawda rozwijał się bo cieśnina Pilawska była wtedy niemiecka i Rosja nie mogła zakłócać pracy tego portu. Obecnie realizowana droga wodna wierzę, że przywróci możliwości usług portowych dla Elbląga, a okolicznym miasteczkom przysporzy turystów.

k
kris5003

Nie wiem po co ten artykuł z nierealną bzdurną propozycją. Pan Andrzej Podlaszewki chce jak klocki lego przesuwać porty, zamiast kilometra przekopu o głębokości 5 m chce przekopywać dziesiątki kilometrów obecnych rzeczułek i niszczyć przyrodę. Panie Andrzeju taka propozycja jest dobra dla szlaku dla kajakarzy i łodzi o zanurzeniu do 0,5m a nie małych statków oceanicznych o zanurzeniu do 4 m. Pan się zapomniał chyba lub zrobił to celowo by dać "niby" alternatywę dla protestujących ekoterrorystów z ruskiej grupy tzw "Zielonych" zrzeszonych w PO. Gratuluję "ciemnoty" i przebiegłości w snuciu mrzonek.

x
xaw

Naprawdę ktoś wierzy że tu chodzi o jakieś statki i port w Elblągu? Przecież to z ekonomicznego punktu widzenia nie ma prawa bytu. Pozdro dla kumatych...

ł
łabędź
14 listopada, 19:12, Stoppis:

I CO??? NIE DA SIE JAK SIE DA SIE !!!!!!!!

Taaak? Pomysłodawca to chyba z Marsa się urwał! Jakiej nośności statki przejdą tymi kanałami czy wrotami na Szkarpawie? Chyba kajaki i żaglówki, a przecież Elblągowi nie o to chodzi. A mosty na Szkarpawie, w tym kolejowy? Ile czasu wytrzymałyby tak częste operacje otwierania i zamykania? O innych problemach nie wspomnę. Jedno jest pewne, amatorszczyzna niech nie deliberuje i niech nie pisze dyrdymalow.

n
niefachowiec

Poroniony pomysł "fahofca". U nas ci fahofcow pod dostatkiem, w każdej dziedzinie, he he, he, he....

S
Stoppis

I CO??? NIE DA SIE JAK SIE DA SIE !!!!!!!!

M
Miejscowy

Wszystko fajnie tylko co z zabytkowymi mostami kolejowym i drogowym w miejscowości Rybina? Zwiększy się częstotliwość otwierania i zamykania co wiąże się z dużym prawdopodobieństwem awarii.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3