MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa S7 nad morze. Powstanie kolejny odcinek szybkiej trasy. Co z "wylotem" z Warszawy?

Piotr Wróblewski
Piotr Wróblewski
Zielone światło dla kolejnego odcinka ekspresowej „siódemki”. W cztery lata powstanie trasa tuż za aglomeracją warszawską. Będzie miała po trzy pasy ruchu w każdą stronę. Do pełni szczęścia potrzeba jeszcze „wlotu” S7 do Warszawy. Kiedy ruszy budowa?

- Droga ekspresowa S7 już w tym roku połączy Warszawę z szeroko rozumianymi przedmieściami Krakowa. Pora zatem na budowę tej drogi na północ od Warszawy. W 2022 r. oddaliśmy do ruchu odcinki od Płońska do granicy woj. warmińsko-mazurskiego. Dzisiaj rusza przetarg na odcinek od Czosnowa do Kiełpina - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Drogowcy (GDDKiA) dostali zgodę na uruchomienie przetargu na „siódemkę”, na północ od Warszawy. Mowa o odcinku Kiełpin – Czosnów. Oznacza to, że powstanie 9 km wygodnej drogi ekspresowej z trzema pasami ruchu w każdym kierunku. Wspomniany odcinek zaczyna się tuż za granicą aglomeracji warszawskiej, za Łomiankami. Będzie biegł po śladzie starej „siódemki”.

Nowy odcinek S7 będzie miał trzy węzły:

  • Czosnów,
  • Palmiry,
  • Sadowa.

Oferty na budowę odcinka można składać do 29 marca. Drogowcy liczą, że latem uda się podpisać umowę, a nowa droga zostanie otwarta wiosną 2027 roku. Wykonawca, zgodnie z kontraktem, będzie musiał najpierw zaprojektować trasę, a potem przejść do budowy. Z racji bliskości aglomeracji warszawskiej kluczowa będzie także tymczasowa organizacja ruchu i utrzymanie maksymalnej przepustowości.

Co dalej z „siódemką”? Kiedy cała trasa z Warszawy nad morze?

W budowie pozostaje trasa Czosnów - Płońsk (35 km). Podzielono ją na kilka odcinków. Pierwszy, patrząc od stronę Warszawy, Czosnów – Modlin, za który odpowiada Budimex, powinien zostać zbudowany do końca roku. Biorąc pod uwagę obecne zaawansowanie robót na poziomie 6 proc. wydaje się to niemożliwe.

GDDKiA tłumaczy jednak, że rozpatrywane są roszczenia wykonawcy, który chce przesunąć termin. [/i] „Termin może zostać przesunięty w sytuacji, gdy wykonawcy uzasadnią, że w czasie realizacji nastąpiły okoliczności, na które nie mieli wpływu, a uniemożliwiły prowadzenie robót” [/i] – wyjaśnia GDDKiA. Pozostałe dwa odcinki, zgodnie z umową, powinny być gotowe w 2025 roku.

Wciąż pod znakiem zapytania stoi budowa najważniejszego odcinka Warszawa-Kiełpin (13 km). To spektakularna, szalenie droga inwestycja, włączająca S7 w obwodnicę Warszawy. Wstępnie zaplanowano układ 2x3 pasy, budowę dwóch tuneli drogowych na Bemowie i Bielanach o długości ok. kilometra każdy oraz pięciu węzłów. Co ważne trasa będzie zarazem oczekiwaną od lat obwodnicą Łomianek.

- Ostateczna decyzja środowiskowa dała nam zielone światło do pozyskania finansowania na realizację inwestycji. Planujemy w pierwszej połowie bieżącego roku ogłosić przetarg na wykonanie projektu budowlanego oraz uzyskanie niezbędnych decyzji. Realizację tego odcinka drogi ekspresowej S7 planujemy w latach 2027-2030 – czytamy w komunikacie drogowców. Oznacza to, że szybciej powstaną pierwsze odcinki Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej, które mają być budowane w latach 2026-29.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Katastrofa śmigłowca z prezydentem Iranu. Co dalej z tym krajem?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto